вівторок, 11 березня 2014 р.

Як перетворити читання в захоплення



«Як перетворити читання в захоплення»
                                                                                                                                                                                                         
      
     Книги – чудове надбання людей, наш кращий порадник і друг, вірна супутниця життя.
Книги оточують людину із самого дитинства. Спочатку це книги – картинки, потім – це розповіді, казки, історії. Ледве дитина переступає поріг школи, книги стають постійними супутниками їхнього життя.
      Дитяча книга - це особливий світ, найважливіша сфера духовного життя,тому потрібно розвивати в дітей  уміння самостійно і змістовно проводити дозвілля за допомогою книги.   Читання дає дитині  можливість посміятися та поплакати разом з героями, навчитися не губитися в життєвих небезпеках. Щаслива та дитина, яка має таке щоденне спілкування з книгою, адже вона приносить дитині  тільки задоволення.
  Дуже важливо, щоб книга увійшла дітей в їхнє життя якомога раніше, тому що вона незамінна  у розвитку уваги, зосередженості, у вихованні душевності, моральності.
У наш час бурхливого наукового та технічного прогресу обсяг інформації дуже великий і головними джерелами інформації в ХХІ столітті є книга і комп`ютер. Щоб бути освіченою людиною, необхідно багато читати.
Книга здатна творити чудеса. Книги знайомлять нас із минулим, допомагають більше дізнатися про науку, культуру, мистецтво, дозволяють навіть зазирнути в майбутнє. Гарна й цікава книга може стати твоїм другом, який буде поруч у горі і радості.
         Саме бібліотека є головним провідником виховання  любові до книги, повсякденної потреби в читанні, в поповненні знань, отриманих на уроках.
Але аналіз тенденцій останніх років дозволяє зробити висновок про падіння в суспільстві цікавості до читання, втраті його престижу, зниження рівня читацьких переваг і мотивацій. Світ дорослих відповідальний за те, що і як читають сучасні діти. Сьогодні дуже багато людей практично не читають книг, ще більше не людей не читають газет. Нерегулярне читання книг характеризує багато українців. Кількість сімей,що не мають особистих бібліотек збільшилася. Формується покоління батьків,що не читають,  в результаті  чого виникає проблема передачі дітям духовної культури, зокрема книжкою.
       Виховання інтересу до читання – це основа основ роботи бібліотекаря.
 Як же бути з тими, для кого читання не стало з дитинства життєвою необхідністю?
     Ця тема стала особливо гострою і актуальною зараз, коли у кожного нашого читача в будинку є телевізор, у кожного третього комп’ютер. Наслідком невміння читати є, як мінімум, неписьменність, тобто нездатність виконувати свої елементарні професійні, суспільні і  життєві обов’язки.        Сьогодні, на жаль, в шкільну бібліотеку приходять в основному за отриманням інформації для виконання завдання з того чи іншого предмета. А завдання бібліотекаря полягає не тільки  в тому, щоб допомогти учневі знайти цю  інформацію, а і в тому, щоб прищепити любов і інтерес  до читання. Як же цього досягти?
       Справити враження на сучасного читача,  зробити бібліотеку яскравою, показати нестандартний зміст і форму, внести ауру новизни, створити засоби комунікації та образу, працювати у прискореному режимі – завдання не з легких. Зміни, які відбуваються навкруги, потребують нових рішень, нових підходів, свого стилю та діалогу за допомогою новітніх технологій, віртуальних комунікацій.
     Наша шкільна бібліотека є багатогранною. Вона створює для читачів максимально комфортне середовище, здійснює психологічне розвантаження, відкритий дім для всіх тих, кому потрібна книга.
Шляхами  підвищення інтересу до читання учнів є:
-Книжкові виставки: „З книгою в країну знань”,  „Цвіти і сяй,  моя державна мово!”, „Краса землі моєї  України”, „Вічний вогонь Тарасового  слова”, „Нові надходження”,  „Поети нашого краю”, „За здоровий спосіб життя”,  „Звичаї та обряди нашого народу”, „Вибери книгу до душі”, „У світі казки чарівної”, „Рекомендовано  прочитати учням  5-11 кл.”, „Від А до Я”,  „У світі пригод”, Цей загадковий світ міфів»,    «Ознайомтесь, альтернативні підручники, для вас!», « Наш земляк - В.М.Чорновіл»,На  допомогу вчителю, « Книги подаровані читачами», « Професій тисячі - одна із них твоя» та ін
- Екскурсіі до бібліотеки ,
- Бесіди про книги,письменників, твори,
-Літературні ігри, вікторини,
- Конкурси на кращого читача школи , на кращий читаючий клас,
-Бібліотечні уроки : Наша бібліотека. Як нею користуватися,Про книгу та бібліотеку ,Структура книжки,Правила читання, Як правильно вибирати книгу  та інш.
- Цікаві уроки позакласного читання
- Захисти читацьких щоденників
- Виховні години
- Інформаційні хвилинки
- КВК
- Брейн – ринги та інш.
    Багато батьків і вчителів незадоволені тим, що їхні діти не люблять читати. Але змусити дитину читати неможливо, книгою потрібно зацікавити.        Прищеплення дітям інтересу до читання, констатує наука, на 90% залежить від батьків,вчителів,бібліотекаря.

Звичайно, сьогодні читацькі інтереси батьків і дітей не співпадають. Але так було завжди. Старші члени родини звертали увагу молодших на книги, котрі запам’яталися і полюбилися їм в дитинстві, і часто ці улюблені книги зберігалися в домашній бібліотеці.
Здавна в українських родинах була чудова звичка – читати, читати вголос. Таке сімейне читання під час якого дітей навчали не лише грамоті, а й любові до рідної землі, до батьків, до славної історії дідів, об’єднувало родину.
Ще Тарас Шевченко згадував, що в хаті його діда, Івана Шевченка було завжди людно, особливо на свята. „Дід  грамотний, і в нього є велика книжка про святих мучеників. Дід Іван надіває олов’яні окуляри і починає повагом вичитувати про великі муки святої Варвари”. Тож гості діда Івана збиралися, щоб послухати читання.
І такі приклади українського національного виховання за допомогою книги, яке з діда-прадіда базується на повазі до старших, любові до рідної мови, народних традицій, на формуванні духовного світогляду дитини, можна перераховувати безкінечно.
Ось чому важливо правильно організувати дитяче читання, направити його так, щоб дитина не розгубилася у книжковому морі, щоб спілкування з книгами стало звичним, і, що найважливіше, приємним та улюбленим заняттям. А реалізації цього завдання може сприяти спільна діяльність бібліотеки і сім’ї. Саме бібліотека повинна постійно шукати шляхи співробітництва з родинами, сприяти постійному вдосконаленню виховних можливостей батьків, своєю діяльністю намагатися допомогти батькам оволодіти навичками сімейного читання, розповісти про його значення, радити літературу
.





Як перетворити читання в захоплення?
  Деякі  поради  батькам:
. частіше  ходіть  до бібліотеки;
.  передплатіть  хороший  дитячий  журнал;
.   більше  читайте з  дитиною;
.  подавайте  власний  приклад , нехай  дитина  частіше  бачить , як  ви  самі  читаєте  книжку , газету,  чи  журнал;
. даруйте  книжки;
.  відведіть  дитині  полицю  чи  шухляду  для  найулюбленіших  видань;
. беріть  книжку  в  подорож.   Від  цього  вона  стане  ще  цікавішою;
. не уникайте  всіх  « чому?», « що?», «коли?"
.  не залишайте  нічого  не з’ясованим ;
ЯК  БАТЬКИ МОЖУТЬ  ДОПОМОГТИ
Кажуть, що  коли  дитина  любить  читати , то  боротьба наполовину  виграна. Отже, робіть читання приємним для своїх  дітей . Яким  чином? По – перше, обмежте час на телевізор, бо він майже  завжди  здобуватиме  перевагу  над  читанням.  По – друге, створіть придатну для читання атмосферу: спокій  і  затишне місце, скажімо  особисту бібліотечку з добрим  освітленням, і заохочуйте  до  читання. По – третє, не  змушуйте  до  нього. Робіть матеріал для читання доступним і шукайте слушної  нагоди  для цього, але  нехай  дитина сама  розвиває  бажання читати.
Читайте! І нехай не буде у вас жодного дня , коли б ви не прочитали хоча б декількох сторінок  улюбеної книги!

Немає коментарів:

Дописати коментар