До 200-річчя з дня народження Т Г.Шевченка
І сторінка
Святково прибраний зал: портрет Т. Шевченка, рушники, виставка творів Кобзаря, виставка творів про Т.Шевченка.
Біля портрета — слова:
Літа йдуть
нестримною ходою,
Але твій
спів,як сонце не погас,
Ти з нами
йдеш в бою і після бою,
Великий
наш, безсмертний наш, Тарас!
а також :
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній,
новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим, тихим словом.
На
сцені макет селянської хатини, тин.
(Діти
виконують пісню «Зацвіла в долині».)
Учень. Щовесни, коли тануть
сніги
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги,
Ми вшановуєм пам'ять Шевченка.
Учениця. Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами,
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами.
1-й ведучий. 9 березня 1814 року темної ночі перед світом у селі Моринцях, що на Звенигородщині,
в хаті кріпака Григорія Шевченка блиснув на
все село вогник: народилася нова
панові кріпацька душа, а Україні — її великий поет,
художник — Тарас Шевченко.
Учень. У похилій хаті, край
села
Над ставом чистим і прозорим
Життя Тарасику дала
Кріпачка-мати, вбита горем.
(Діти виконують українську
народну пісню «Про Шевченка».)
Не на шовкових подушках,
Не у величному палаці,
В хатині будній він родився:
Серед недолі, тьми і праці —
Нещасна мати сповила
Його малого й зажурилась.
І цілу ніченьку вона
Над сином-кріпаком молилась.
І виріс він, і кобзу взяв,
І струн її торкнувсь рукою,
І дивна пісня полилась
Над Україною сумною.
1-й ведучий. Молилась мама над
Тарасиком, бо розуміла
і боялась тієї долі, яка чекала її сина-кріпака.
Тарасик підростав у рідній хаті, про яку пізніше писав:
Учень. Не називаю її раєм,
Тії хатиночки у гаї
Над чистим ставом край села.
Мене там мати повила
І повиваючи співала,
Свою нудьгу переливала
В свою дитину... В тім гаю,
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло... Там неволя...
2-й ведучий. Тарас ріс мовчазним, замисленим. Його цікавило все: і залізні стовпи,
що підпирають небо,
і життя кріпаків. Часто він слухав розповіді кобзарів, що заходили в село, або
розмови діда з односельцями.
Все це хвилювало його душу.
ІІ сторінка
ДИТЯЧІ РОКИ ТАРАСА
ШЕВЧЕНКА
Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку,
ставить на столик біля портрета Т.Шевченка. До неї підходить хлопчик.
Хлопчик. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?
Мати. Так,
мій синочку, правда.
(Жінка сідає на лаву,
хлопчик біля неї, кладе голову на коліна матері, вона співає колискову.)
Хлопчик. А чому так багато зірок
на небі?
Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює і горить та свічка, поки
людина не помре. А як помре, свічка гасне,
зірочка падає. Бачив?
Хлопчик. Бачив, матусю, бачив... Матусечко, а чому одні зірочки ясні,
великі, а другі ледь видно?
Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, її свічечка ледь-ледь
тліє.
А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка світить ясно і світло це далеко
видно.
Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати. Старайся, мій хлопчику.
(Гладить його по голові.
Мати виходить, хлопчик сідає на стільчик поряд з учнями.)
Ведуча. 9 березня 1814 року в с.Моринцях на Звенигородщині в сім'ї селянина-кріпака
народився хлопчик.
Він ріс мовчазним, замисленим. Ніколи не тримався хати, а все тинявся десь по
бур'янах, за що його прозвали в сім'ї
«малим приблудою».
Ведучий. Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка «в науку».
Дивна це була наука. П'яниця-дяк навчав дітей по церковних книгах. За найменшу провину карав своїх учнів
різками. Будучи уже відомим поетом, Т.Шевченко згадував ту школу, куди привела його кріпацька доля.
Учень. Ти взяла мене маленького за руку,
Хлопця в школу одвела
До п'яного дяка в науку.
—
Учися, серденько, колись
З нас будуть люди, — ти казала.
Ведуча.
Та недовго тривала Тарасова «наука». Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена важкою працею, померла мати.
Учень. Там матір добрую мою
Ще молодую — у могилу
Нужда та праця положила.
Ведучий. Незабаром після смерті матері помер і батько. Смерть батька
приголомшила малого Тараса.
Учень. Там батько, плачучи з дітьми,
(А ми малі були і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!.. А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята. Я до школи
Носити воду школярам.
Ведуча.
Тарас наймитує в школі, а потім наймається пасти громадську череду. Мине 20 років, і він з болем згадуватиме своє дитинство у вірші «Мені тринадцятий минало».
(На бандурі виконується пісня «Мені тринадцятий минало».)
Оксана. Чом же плачеш ти? Ох, дурненький Тарасе. Давай я сльози витру. Не сумуй, Тарасику,
адже кажуть, що найкраще від усіх ти
читаєш, найкраще за всіх співаєш, ще й, кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем. Еге ж?
Тарас. Еге ж, малярем.
Оксана. І ти розмалюєш нашу хату?
Тарас. Еге ж. А всі кажуть,
що я ледащо і ні на що не
здатний. Ні, я не ледащо. Я буду-таки малярем.
Оксана. Авжеж, будеш! А що ти
ледащо, то правда,
дивись, де твої ягнята! Ой, бідні ягняточка, що чабан у них такий — вони ж питочки хочуть!
Ведуча. І хоча дитинство Тараса
було тяжким і безрадісним,
ріс він допитливим і розумним хлопчиком.
ІІІ сторінка
Т.Г.ШЕВЧЕНКО
– ХУДОЖНИК
Ведучий. Тарас наймитує, у вільний від роботи час читає і малює. А по
закутках, щоб ніхто не бачив його горя, плаче. Але думка знайти людину, яка б навчила
його малювати, не покидає хлопчика. Так він потрапляє до хлипківського маляра.
Маляр погоджується
навчити хлопця малювати, однак пан Енгельгардт
забирає його до себе в Петербург і Тарас
стає козачком.
1-й учень. Хоче малювати, прагне він до знань,
Та за це багато зазнає
знущань.
2-й учень. Нишком він малює статуї
в саду,
Вночі пише вірші про людську біду...
Ведуча. Зустріч у Петербурзі з
земляком — художником Сошенком — круто змінила долю
Тараса Григоровича. Він познайомився також з байкарем Гребінкою, художниками
Брюловим, Венеціановим, з поетом Жуковським. Вони побачили великі здібності молодого художника і
викупили його з неволі.
Ведучий. Шевченко виправдав їхні
сподівання: В 1838 році
він закінчив Петербурзьку академію мистецтв
з двома срібними медалями і званням «вільного» художника. Тарас малює
портрети, картини, робить ілюстрації до своїх віршів. Ось погляньте,
які чудові картини залишив нам у спадок
Т.Шевченко.
(Діти розглядають альбом
з репродукціями картин Т.Шевченка.)
Учень. Так в людському морі стрілися брати,
Що зуміли в горі щиро помогти.
Викупили друзі, вольним став Тарас!
Чом же серце в тузі? Біль чому не
згас?
Сміливий і щирий був Тараса
спів.
Він гострить сокири, кличе на панів.
Ведуча. 1840 року
окремою книжкою під назвою «Кобзар» вийшли Шевченкові поезії та поеми. «Кобзарем» він закликав замислитися, «чия правда,
чия кривда, чиї ми діти».
Ведучий. З квітня 1847 року Шевченка заарештували. За бунтарські вірші 33-річного Тараса забрали в
солдати.
Учень. Та малює й пише він таємно там.
Гнівні його вірші страх несли панам.
Ведуча. Незважаючи на
заборону, Тарас Григорович продовжував писати
вірші. Він писав:
О думи
мої! О славо злая!
За тебе марно я в чужому краю
За тебе марно я в чужому краю
Караюсь, мучуся... але
не каюсь!...''
Ведучий. Коли Шевченко був на
засланні в далеких
степах Казахстану, він дуже тужив за Україною. Ось послухайте, як ніжно й тужливо
звучать його пісні.
(Виконують пісні «Зоре
моя вечірняя», «Садок вишневий коло хати».)
Ведуча. Туга за рідною
природою, рідним краєм звучить і в його віршах,
він закликає український народ до боротьби
за волю, за кращу долю.
(Діти і
дорослі читають вірші Т.Шевченка.)
Ведучий. Шевченко вірить у
краще майбутнє свого краю.
Учень. І на оновленій
землі врага не буде,супостата,
А буде син, і буде мати, і будуть люде на землі!
ІV сторінка
МИ
ТЕБЕ НЕ ЗАБУДЕМ, ТАРАСЕ
Ведуча. 9 березня 1861 року Тарасу Григоровичу виповнилося 47 років. Надійшло багато вітальних телеграм. Привітати
поета, який лежав тяжко хворий,
прийшли друзі. А 10 березня
перестало битися серце великого
українського Кобзаря. Тіло Шевченка було перевезене в Канів і поховане
на Чернечій горі. Так заповідав великий
поет. (Звучить «Заповіт».)
Ведучий. Минуло 200 років з дня народження
славного сина України.
Чи виконав український народ наказ Шевченка, його заповіт?
Учні. Так, український народ виконав заповіт поета. Україна стала
незалежною державою. Українці, долаючи
перешкоди, будують нове життя. Наш народ
пам'ятає вірного сина України — великого Кобзаря Тараса Григоровича
Шевченка.
Нема людини, яка б не знала його віршів. Твори його перекладено багатьма мовами світу.
Ведуча.
В день народження Шевченка дорослі і діти йдуть до його пам'ятника, щоб поставити
свічку, покласти квіти, почитати його вірші, поспівати пісні і цим висловити свою шану великому Кобзареві.
(Учні читають вірші
Шевченка).
Немає коментарів:
Дописати коментар