середа, 12 березня 2014 р.

Усний журнал " ВІнок Кобзареві!" "

              Усний журнал " Вінок Кобзареві! "
                До 200-річчя з дня народження Т Г.Шевченка
 
І сторінка

Святково прибраний зал: портрет Т. Шевченка, руш­ники, виставка творів     Кобзаря, виставка творів про Т.Шевченка.
Біля портрета слова:
         Літа йдуть нестримною ходою,
         Але твій спів,як сонце не погас,
         Ти з нами йдеш в бою і після бою,
         Великий наш, безсмертний наш, Тарас!
 а також :
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте помянути
Незлим, тихим словом.
На сцені макет селянської хатини, тин.
(Діти виконують пісню «Зацвіла в долині».)

Учень. Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги,
Ми вшановуєм пам'ять Шевченка.

Учениця. Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами,
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами.

1-й ведучий. 9 березня 1814 року темної ночі перед світом у селі Моринцях, що на Звенигородщині, в хаті кріпака Григорія Шевченка блиснув на все село вог­ник: народилася нова панові кріпацька душа, а Україні її великий поет, художник Тарас Шевченко.

Учень. У похилій хаті, край села
Над ставом чистим і прозорим
Життя Тарасику дала
Кріпачка-мати, вбита горем.
 (Діти виконують українську народну пісню «Про Шевченка».)

Не на шовкових подушках,
Не у величному палаці,
В хатині будній він родився:
Серед недолі, тьми і праці
Нещасна мати сповила
Його малого й зажурилась.
І цілу ніченьку вона
Над сином-кріпаком молилась.
І виріс він, і кобзу взяв,
І струн її торкнувсь рукою,
І дивна пісня полилась
Над Україною сумною.

1-й ведучий. Молилась мама над Тарасиком, бо ро­зуміла і боялась тієї долі, яка чекала її сина-кріпака.
 Тарасик підростав у рідній хаті, про яку пізніше писав:
Учень. Не називаю її раєм,
Тії хатиночки у гаї
Над чистим ставом край села.
Мене там мати повила
І повиваючи співала,
Свою нудьгу переливала
В свою дитину... В тім гаю,
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло... Там неволя...
2-й ведучий. Тарас ріс мовчазним, замисленим. Його цікавило все: і залізні стовпи, що підпирають небо, і життя кріпаків. Часто він слухав розповіді кобзарів, що заходили в село, або розмови діда з од­носельцями. Все це хвилювало його душу.
ІІ сторінка

ДИТЯЧІ РОКИ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА

Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку, ставить на столик біля портрета Т.Шевченка. До неї підходить хлопчик.
Хлопчик. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?
  Мати. Так, мій синочку, правда.
(Жінка сідає на лаву, хлопчик біля неї, кладе голову на коліна матері, вона співає колискову.)
  Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?
Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Ба­чив?
Хлопчик. Бачив, матусю, бачив... Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а другі ледь видно?
Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, її свічечка ледь-ледь тліє.
А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка світить ясно і світло це далеко видно.
Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
  Мати. Старайся, мій хлопчику.
(Гладить його по голові. Мати виходить, хлопчик сідає на стільчик поряд з учнями.)
Ведуча. 9 березня 1814 року в с.Моринцях на Звенигородщині в сім'ї селянина-кріпака народився хлопчик. Він ріс мовчазним, замисленим. Ніколи не тримався хати, а все тинявся десь по бур'янах, за що його прозвали в сім'ї «малим приблудою».
Ведучий. Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка «в науку». Дивна це була наука. П'яниця-дяк навчав дітей по церковних книгах. За найменшу про­вину карав своїх учнів різками. Будучи уже відомим поетом, Т.Шевченко згадував ту школу, куди приве­ла його кріпацька доля.
Учень. Ти взяла мене маленького за руку,
Хлопця в школу одвела
До п'яного дяка в науку.
Учися, серденько, колись
З нас будуть люди, ти казала.
Ведуча. Та недовго тривала Тарасова «наука». Несподіване горе випало на долю маленького хлоп­чика. Замучена важкою працею, померла мати.
Учень. Там матір добрую мою
Ще молодую у могилу
Нужда та праця положила.
Ведучий. Незабаром після смерті матері помер і батько. Смерть батька приголомшила малого Тараса.
Учень. Там батько, плачучи з дітьми,
(А ми малі були і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!.. А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята. Я до школи
Носити воду школярам.
   Ведуча. Тарас наймитує в школі, а потім наймаєть­ся пасти громадську череду. Мине 20 років, і він з болем згадуватиме своє дитинство у вірші «Мені три­надцятий минало».
(На бандурі виконується пісня «Мені тринадцятий минало».)
Оксана. Чом же плачеш ти? Ох, дурненький Та­расе. Давай я сльози витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть, що найкраще від усіх ти читаєш, найкраще за всіх співаєш, ще й, кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем. Еге ж?
Тарас. Еге ж, малярем.
Оксана. І ти розмалюєш нашу хату?
Тарас. Еге ж. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні, я не ледащо. Я буду-таки малярем.
Оксана. Авжеж, будеш! А що ти ледащо, то прав­да, дивись, де твої ягнята! Ой, бідні ягняточка, що чабан у них такий вони ж питочки хочуть!
Ведуча. І хоча дитинство Тараса було тяжким і без­радісним, ріс він допитливим і розумним хлопчиком.
ІІІ сторінка

Т.Г.ШЕВЧЕНКО ХУДОЖНИК

Ведучий. Тарас наймитує, у вільний від роботи час читає і малює. А по закутках, щоб ніхто не бачив його горя, плаче. Але думка знайти людину, яка б навчила його малювати, не покидає хлопчика. Так він потрапляє до хлипківського маляра. Маляр по­годжується навчити хлопця малювати, однак пан Енгельгардт забирає його до себе в Петербург і Та­рас стає козачком.
1-й учень. Хоче малювати, прагне він до знань,
Та за це багато зазнає знущань.     
2-й учень. Нишком він малює статуї в саду,
Вночі пише вірші про людську біду...
Ведуча. Зустріч у Петербурзі з земляком худож­ником Сошенком круто змінила долю Тараса Гри­горовича. Він познайомився також з байкарем Гребі­нкою, художниками Брюловим, Венеціановим, з по­етом Жуковським. Вони побачили великі здібності мо­лодого художника і викупили його з неволі.
Ведучий. Шевченко виправдав їхні сподівання: В 1838 році він закінчив Петербурзьку академію мис­тецтв з двома срібними медалями і званням «вільно­го» художника. Тарас малює портрети, картини, ро­бить ілюстрації до своїх віршів. Ось погляньте, які чудові картини залишив нам у спадок Т.Шевченко.
(Діти розглядають альбом з репродукціями картин Т.Шевченка.)
     Учень. Так в людському морі стрілися брати,
Що зуміли в горі щиро помогти.
Викупили друзі, вольним став Тарас!

Чом же серце в тузі? Біль чому не згас?
Сміливий і щирий був Тараса спів.
Він гострить сокири, кличе на панів.
  Ведуча. 1840 року окремою книжкою під назвою «Кобзар» вийшли Шевченкові поезії та поеми. «Коб­зарем» він закликав замислитися, «чия правда, чия кривда, чиї ми діти».
Ведучий. З квітня 1847 року Шевченка заарешту­вали. За бунтарські вірші 33-річного Тараса забрали в солдати.
Учень. Та малює й пише він таємно там.
Гнівні його вірші страх несли панам.
Ведуча. Незважаючи на заборону, Тарас Григо­рович продовжував писати вірші.  Він писав:
             О думи мої! О славо злая!
             За тебе марно я в чужому краю
             Караюсь, мучуся... але не каюсь!...''
Ведучий. Коли Шевченко був на засланні в дале­ких степах Казахстану, він дуже тужив за Україною. Ось послухайте, як ніжно й тужливо звучать його пісні.
(Виконують пісні «Зоре моя вечірняя», «Садок виш­невий коло хати».)
Ведуча. Туга за рідною природою, рідним краєм звучить і в його віршах, він закликає український народ до боротьби за волю, за кращу долю.
(Діти і дорослі читають вірші Т.Шевченка.)
Ведучий. Шевченко вірить у краще майбутнє свого краю.
Учень.  І на оновленій землі врага не буде,супостата,
А буде син, і буде мати, і будуть люде на землі!
                                  
                                    ІV сторінка

МИ ТЕБЕ НЕ ЗАБУДЕМ, ТАРАСЕ

Ведуча. 9 березня 1861 року Тарасу Григоровичу виповнилося 47 років. Надійшло багато вітальних телеграм. Привітати поета, який лежав тяжко хво­рий, прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце великого українського Кобзаря. Тіло Шевчен­ка було перевезене в Канів і поховане на Чернечій горі. Так заповідав великий поет. (Звучить «Заповіт».)
Ведучий. Минуло 200 років з дня народження слав­ного сина України.
Чи виконав український народ наказ Шевченка, його заповіт?
Учні. Так, український народ виконав заповіт поета. Україна стала незалежною державою. Українці, долаючи перешкоди, будують нове життя. Наш на­род пам'ятає вірного сина України великого Коб­заря Тараса Григоровича Шевченка.
Нема людини, яка б не знала його віршів. Твори його перекладено багатьма мовами світу.
Ведуча. В день народження Шевченка дорослі і діти йдуть до його пам'ятника, щоб поставити свічку, покласти квіти, почитати його вірші, поспівати пісні і цим висловити свою шану великому Кобзареві.
(Учні читають вірші Шевченка).





Немає коментарів:

Дописати коментар