середа, 15 січня 2020 р.

РОЛЬ ШКІЛЬНОЇ БІБЛІОТЕКИ В СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ



В зв’язку з сучасним реформуванням освіти, під впливом процесів інформатизації змінюється цільове призначення завдань освіти. Важливим засобом і формою втілення в життя цих завдань в першу чергу є і шкільна бібліотека. В умовах сьогодення інформаційна підтримка, яку здійснює шкільна бібліотека, може бути реалізована тільки в об'єднанні традиційних фондів у печатному вигляді та електронних ресурсів, у реформуванні традиційної моделі шкільної бібліотеки в бібліотечно-інформаційний центр навчального закладу з урахуванням сучасних тенденцій глобалізації та векторів розвитку людства.
На розвиток шкільної бібліотеки в сучасних умовах впливають такі чотири взаємопов’язані фактори:
- швидкозмінність і швидкоплинність процесів суспільного розвитку;
- соціально-економічні трансформації в суспільстві, які призвели до появи принципово нового для нашої економіки і соціального буття явища – ринку знань;
- процеси глобалізації, які відгукнулися інтеграційними тенденціями в світі;
- інформаційний “вибух” у суспільстві, зумовлений появою нових інформаційних технологій і мультимедіа.
На сучасному етапі, коли індустріальна стадія цивілізації трансформується на постіндустріальну, інформація стає домінуючим чинником розвитку економіки, глибокої модифікації її структури. Разом з тим, загальне, що властиве будь-якій галузі – це люди, в їх індивідуальній неповторності. Саме тому, особистісний розвиток людини повинен розглядатися як невід’ємна складова сучасного освітнього процесу, в якому бере активну участь шкільна бібліотека. Всеохоплююча інформатизація суспільства відкрила перед сучасними шкільними бібліотеками не лише великі можливості, а й ряд проблем, до вирішення яких вони виявилися не готові. А саме – з’явилися нові соціальні та інформаційні утворення, які готові запропонувати альтернативу бібліотеці: інформаційні портали, інтернет-кафе, технопарки, культурно-дозвіллєві центри, смартфони, електронні книги та комп’ютери з доступом до мережі Інтернет. Користувачі шкільних бібліотек перетворюються на “віддалених користувачів”, відбувається відчуження їх від книги. Знецінення друкованого документа, панування ЗМІ, нових інформаційних технологій, прискорення доступу до цифрових ресурсів призводить до втрати навичок читання у суспільстві, падіння престижу шкільної бібліотеки, шкільних підручників, зниження інтересу до відвідування культурних інститутів у цілому, причому, не лише в Україні, а й в усьому світі .
Те, що духовність, читання втратили престижність, пов’язано і з іншими чинниками: соціально-економічні зміни в країні змінили і систему цінностей, матеріальні блага вийшли на перший план, змінилися духовні і моральні пріоритети. Криза культурних інститутів в умовах глобалізації та техногенного вибуху у сфері комунікацій кардинально змінила потреби суспільства. Змінилися уявлення про місце культури та роль її інститутів у суспільстві, змінилася також і культурна політика держави.
Та все ж таки, структуру сучасного суспільства складають досить інформовані люди. Нинішні читачі, сформовані в умовах техногенного суспільства, в іншому інформаційному середовищі, ніж раніше, на прикладах кіно, відео, телебачення і комп’ютера, мимоволі порівнюють бібліотечні можливості з можливостями інших інформаційних джерел, переважно, не на користь перших. Можливість долучитися до будь-якої культури, не виходячи з дому, знижує мотивацію до відвідування шкільних бібліотек. Все це потребує переосмислення місця і ролі бібліотек, перебудови їх функцій, виходячи з нових умов.
Оптимісти вважають, що перспективи розвитку у шкільної бібліотеки присутні. Один зі шляхів стимулювання читацької і пізнавальної діяльності, задоволення сучасних потреб користувачів – це актуалізація суміжних функцій шкільної бібліотеки – соціалізуючої (виховної), комунікаційної, компенсаторної тощо, намагання розширити горизонти читацьких очікувань у сфері проведення вільного часу, відкриття багатопрофільних центрів дозвілля при бібліотеках, активне освоєння бібліотекарями публічних бібліотек різних комунікативних, ігрових, креативних, розвиваючих технологій дозвіллєвої та інформаційної діяльності.
Про розширення функцій бібліотек пишуть останнім часом чимало. Комунікативна функція реалізується в організації заходів, що сприяють спілкуванню користувачів шкільної бібліотеки між собою, між ними та бібліотекарями, між користувачами, бібліотекарями та запрошеними на захід. Завдання шкільних бібліотек, яке стає визначальним в умовах глобалізації – організувати оптимальне спілкування, надати людям можливість реалізувати свою потребу в ньому [1,17].
Шкільні бібліотеки продовжують бути важливим осередком інформації, яка забезпечує шкільні навчальні програми. В сучасних умовах розвитку шкільні бібліотеки націлені стати динамічним навчальним центром. Бібліотекарі мають підготовку і досвід в тому, як знаходити, оцінювати й використовувати інформацію. Співпрацюючи в команді з освітніми працівниками, бібліотекар може створити необхідні умови для пізнання, творчості і навчання в інформаційному середовищі. Учні потребують значного керівництва і втручання впродовж всього процесу. Без керівництва, вони часто підходять до процесу в якості простого збору інформації, що призводить до копіювання та вставляння з невеликим редагуванням.
З керівництвом шкільного бібліотекаря, учні мають можливість сконцентруватися на здобутті нових знань та в процесі збору-обробки інформації отримати особисті розуміння і навички. Учні повинні навчитися формулювати значущі питання, оцінити різні точки зору, а також використовувати широкий спектр ресурсів у своїх дослідженнях. Крім того, сучасні школярі повинні продемонструвати своє розуміння по-новому, за допомогою сучасних технологій та мультимедіа. Ось чому кожна шкільна бібліотека повинна переосмислити та перебудувати стиль роботи та викладання з того, що вміщує тільки уроки, на гнучкий простір навчання, що підтримує декілька стилів та напрямків. Сучасні шкільні бібліотекарі, в свою чергу, також мають усвідомлювати, що вони працюють  не в книжковому складі чи магазині.
В умовах динамічних змін важливою місією шкільної бібліотеки є зміщення акценту її з центру збору ресурсів і доступу до інформації у центр дослідження, відкриття, креативності та сучасної педагогіки. Це виводить на перший план такі рівні впровадження різноманітних технологій у діяльність шкільних бібліотек:
- розширення спектру бібліотечних послуг та надання доступу до електронних ресурсів;
- впровадження автоматизованих інформаційно-бібліотечних систем;
- накопичення та організація електронних ресурсів;
- створення власних інформаційних ресурсів;
- створення сайтів / електронних бібліотек;
- інтеграція бібліотечних продуктів і послуг в інформаційно-освітній простір школи.
У зв’язку з розширенням сфери бібліотечної діяльності в мережевому середовищі зростає значущість комп’ютерно-опосередкованого, так званого віртуального спілкування – багаторівневого процесу взаємодії віддаленого користувача і шкільного бібліотекаря. Проте традиційне спілкування, що якнайбільше відповідає потребі особистості у безпосередньому контакті, не лише залишається запитуваним у шкільній бібліотеці, але й є пріоритетним.
Завдання шкільних бібліотек згідно нових концепцій їх розвитку та за сучасних умов – це стати відкритим простором для освіти, спілкування і дозвілля, щоб кожний користувач відчув себе учасником живого творчого процесу. Складнощі, які виникають у процесі спілкування, пов’язані з культурним, віковим, ґендерним бар’єрами. Культурний бар’єр виникає при незбіжності рівня культури, коли користувачеві пропонують надто незрозумілий, складний матеріал, або ж навпаки, примітивний, опускаючи його на нижчий рівень (на думку психологів, інтерес знаходиться на межі відомого і невідомого, і майстерність шкільного бібліотекаря полягає саме в тому, щоб відчути цю межу). Важливим також є толерантне сприйняття цінностей інших культур. Віковий бар’єр особливо гостро виникає з крайніми представниками молодіжної субкультури, відзначаючись незбіжністю цінностей, різним підходом до розгляду проблем. Шкільні бібліотекарі мають навчитися говорити з ними їхньою мовою, проте не впадаючи в крайнощі .
За цих умов важливою також є роль шкільного бібліотекаря, який регулярно повідомляє читачів про надходження книг в шкільну бібліотеку. Необхідними умовами інформаційної роботи являється систематичність та впровадження конкретної форми роботи для кожної вікової групи читачів.
Головну роль в інформаційній роботі має слово шкільного бібліотекаря, а саме розповідь про роботу шкільної бібліотеки, правил користування і збереження книг та фондів шкільної бібліотеки в цілому. Бібліотечна інформація повинна передбачати регулярність, доведення бібліотечної інформації про нові доступні ресурси, теми, інноваційні напрямки в наукових досягненнях педагогіки, соціології, технології навчально-виховного процесу для кожного педагога.
 Ефективними технологіями популяризації шкільної бібліотеки за сучасних умов є презентації книг, шкільні гуртки, різноманітні конкурси, тематичні дискусії, дні поезії, прес-конференції за формою ділових та рольових ігор. Також при цьому важливо, щоб нові технології розвитку шкільної бібліотеки застосовувались не замість, а разом з класичними, традиційними .
Отже, можна зробити висновок – найбільш важливим завданням за сучасних умов, враховуючи вищезазначені проблеми та перспективи розвитку шкільної бібліотеки, є усвідомлення кожного колективу, що шкільна бібліотека – це стратегічний інформаційний ресурс та культурний осередок навчального закладу, а не другорядна, допоміжна структура. Провідна тема та основні напрямки роботи шкільної бібліотеки завжди визначаються адміністрацією шкільного закладу та вимогами підготовки фахівців у галузі .
Шкільна бібліотека, взаємодіючи з сучасними викликами та тенденціями, намагається стати осередком інтелектуальної культури та центром якісного і оперативного інформування педагогічного та учнівського колективів. На сьогодні шкільна бібліотека залишається практично єдиними безкоштовним джерелом одержання інформації, місцем самоосвіти, інтелектуального відпочинку, креативного спілкування і творчого розвитку учнів та вчителів.
В зоні першочергового впливу шкільної бібліотеки і в подальшому залишаються формування медіа - та інформаційної грамотності школярів, педагогів, співпраця в цьому напрямку з шкільними бібліотеками інших навчальних закладів .
Таким чином, результативність інформаційної роботи залежить від тісної співпраці шкільної бібліотеки та іншими учасниками освітнього процесу. За сучасних умов школа, в якій бібліотека – це не просто зберігання для книг, а ресурсний, інформаційний та культурний центр для учнів і педагогів – є необхідною умовою формування якісної сучасної освіти.
В усьому цьому визначальну роль відіграє так званий людський фактор. Свою місію сучасний шкільний бібліотекар вбачає у підтримці всіх учасників освітнього процесу актуальною інформацією, у наданні бібліотечно -інформаційних ресурсів на різних носіях.

Немає коментарів:

Дописати коментар