понеділок, 9 грудня 2019 р.

Бібліотека для дітей як центр формування національно-культурних цінностей


Бібліотека для дітей як центр формування
національно-культурних цінностей
 Результат пошуку зображень за запитом "бібліотека"
Наша держава, як і інші держави світу, приділяє значну увагу вихованню підростаючого покоління.
Одним з найважливіших завдань державної молодіжної політики є громадянське, національно-патріотичне виховання підростаючого покоління, його залучення до соціально-політичних та економічних перетворень, процесу інтеграції України до світової спільноти.
XXI століття висунуло нові вимоги до бібліотеки. Доносячи до читачів весь спектр різноманітних знань та інформаційних потоків, розкриваючи реальну картину світу, вона сприяє всебічному розвитку особистості, вихованню кращих громадських якостей, самосвідомості.
Коло завдань, що стоять перед бібліотеками і вирішуються ними, постійно розширюється. Сьогодення вимагає від бібліотек якісно нового підходу до своєї діяльності. Бібліотечні працівники намагаються цілеспрямовано впливати на духовний розвиток молодих людей, прищеплювати повагу до загальнолюдських цінностей, формувати  гармонійну особистість.
У сучасних умовах соціальної нестабільності, тривожними подіями на Сході країни ,особливої актуальності набуває важлива педагогічна проблема  - формування національно-культурних цінностей школярів.
Суспільне життя переконує, що без культивування таких моральних цінностей як добро, людяність, відповідальність, почуття власної гідності, творчої ініціативи, підприємливості, толерантності навряд чи можна розраховувати на поліпшення ситуації в нашій країні.[1,с.14]
Шкільна бібліотека є найкращим місцем для популяризації не лише загальнолюдських цінностей, забезпечення інформаційних потреб та надання можливості міжособистісного спілкування, а й ідеальним місцем для популяризації української книги серед молоді та виховання у них гордості за свою Батьківщину.[5]
Разом з вчителями я прагну плекати в душі молодої людини паростки національної самосвідомості, утверджувати поняття честі, гідності, поваги до рідної мови, національних традицій, звичаїв.
Наша шкільна бібліотека у своїй роботі керується Законом України
 «Про освіту» та Законом України «Про бібліотеку та бібліотечну справу», «Положенням про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу», Концепцією Державної цільової програми підтримки та розвитку читання на період до 2015 року ».[2; 3; 9; 4]
У Законі України « Про освіту» визначені завдання загальної середньої освіти, акцентується увага на вихованні національно-свідомо громадянина - патріота своєї Батьківщини, готового стати при необхідності на захист рідної землі, до подальшої освіти і трудової діяльності з вільними політичними і світоглядними переконаннями; на формуванні творчої особистості учня, вихованні поваги до національних цінностей нашого народу.[2,с.3]
Практика засвідчує, що найбільш успішно загально - людські цінності засвоюються у єдності з національною культурою. Наприклад, пізнання перлин національного мистецтва допомагає глибше зрозуміти пісенні, музичні танцювальні жанри народів світу. Національний фольклор, у якому, як у люстерку, відображено культурно-історичний, мистецький шлях народу (думи, пісні, скоромовки, прислів'я, приказки тощо) допомагає збагнути
менталітет народу, його неповторність.[7,с.28]
Значне місце у формуванні духовності людини, її культури посідає родинно-побутова культура, в якій найбільш повно закладені норми стосунків у сім'ї, виховання шанобливого ставлення до батьків, жінки-матері, дідуся, бабусі і т. д. Зміст родинно-побутової культури сприяє збереженню рідної мови, традицій, історії родоводу, забезпечує духовну єдність поколінь, неперервність минулого, сучасного і майбутнього нації, суспільства загалом.
Важливе місце у системі національного виховання займає утвердження принципів загальнолюдської моралі: правди, справедливості, патріотизму, доброти, працелюбності, інших доброчинностей. При цьому має вагу не тільки і не стільки просвітницька діяльність, скільки перетворення моральних знань, які набуває молодь, у її переконання, стійкі моральні почуття і вчинки. [6,с.35]
Ефективність національного виховання значно зростає в разі його опори на народну мораль, традиції, звичаї, обряди, які містять у собі високі моральні цінності (ідеї, ідеали, погляди, поведінкові норми), збагачені тисячолітнім досвідом мудрості народу, несуть могутній моральний потенціал, спрямований на виховання особистості .[8,с.41]
Важливим напрямом роботи бібліотеки є виховання в учнів національної свідомості.
Виходячи з цього річний план роботи бібліотеки побудований так, що охоплює всі аспекти виховання  в учнів національної свідомості і соціальної активності, високих духовних якостей, з глибокими родинними і патріотичними почуттями, здатними до саморозвитку і самовдосконалення.
Щоб привернути увагу читачів до бібліотеки, викликати попит, спонукати читача до дії, а саме - відвідати бібліотеку потрібна реклама.
Незмінною ні за яких умов залишається і далі залишатиметься така форма реклами книги, як книжкова виставка. Тому протягом року бібліотека готує та експонує книжкові виставки : «Пишаймося Вітчизною своєю»; «Черкащина - душа України», «Звичаї та обряди нашого народу», «Хай завжди буде мир», «Майбутнє України в наших руках», «Про що розповідає нам Герб України», «Державні символи України», «Славетні імена українців», «Славетні імена єрківчан», «Тільки одна на землі Україна, а ми – її доньки й сини», «Катеринопільщина - перлина Черкаської землі" та ін.
Ефективними технологіями роботи нашої  бібліотеки у вихованні національно - культурних цінностей учнів є також  усні журнали, літературні свята.
Так до Дня української писемності був проведений усний журнал «Повість, якій не рахують літ» та книжкова виставка «Мово моя українська, батьківська, материнська».
Цікавими та змістовними були виховні години та літературні уроки присвяченні українському козацтву, що проводилися у жовтні.
Про «чорні сторінки» української історії, жахливу трагедію людства, яка жорстоко забрала життя мільйонів невинних жертв в Україні  учням розповіла книжкова виставка «Минуле живе, допоки його пам’ятають».
Важливою та тяжкою сторінкою в історії сьогодення українського народу є події на Сході України. У школі відбувся ряд заходів присвячених цим подіям: зустріч учнів старших класів з земляками - учасниками бойових дій - Ковалем В.В., Качуром В.О. та  Байраком Р.С., під час яких школярі ознайомилися з армійськими проблемами, дізналися про контрактну службу та стан української армії.
Дуже цікавим був тиждень української мови, присвячений Міжнародному дню рідної мови. Розкриттю багатства, гнучкості, мелодійності української мови допомагають бесіди : «Мово рідна, квітуй і шануйся» та огляд літератури : «Мова - душа народу».
Також яскраво і наповнено в нашій школі проходять  «Шевченківські дні» . Учні підготували усний журнал «Навіки з нами серце й пророче слово Кобзаря», цікавою була вікторина «Шляхами творчості Т.Г.Шевченка». Нікого не залишив байдужим конкурс читців-декламаторів творів Т.Г.Шевченка та огляд літератури «Вічний вогонь Тарасового слова».
Бібіотечно-бібліографічні уроки забезпечують поступове набуття та поглиблення знань учнями про українську книгу, українське письменство, історію і культур свого народу. Бібліотека тісно співпрацює з учителями - словесниками, вчителями історії це допомагає успішніше реалізовувати завдання формування національної свідомості учнів. Особливо ефективними були бібліотечні уроки з використанням таких форм і методів як: екскурсії в бібліотеку, уроки-бесіди, конкурси - «З глибин історії України», «Кращий читач року» та ін. Використання мультімедійних ресурсів значною мірою покращило роботу. Перегляд фільмів присвячених святам, знаменним датам, життю та творчості видатних людей; презентації; використання звукових фонограм, художніх репродукцій, фотографій дозволяє урізноманітнити виховні заходи, зробити їх більш насиченими, цікавими та пізнавальними.
Складені рекомендаційна списки читання літератури, яка є в  шкільній бібліотеці. Учні стали активнішими, більше цікавляться історією та культурою нашої Батьківщини. Як наслідок, покращилися оцінки з таких предметів як: історія України, всесвітня історія, українська література та світова література.

Список використаних джерел:
1. Бех І.М. Духовні цінності в розвитку особистості // Педагогіка і психологія. 1997. № 1,ст.12-15
2.Закон України про освіту вiд 04.06.91. N 34, ст.452 [Елекронний ресурс] / ВВР Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1060-12
3.Закон України «Про бібліотеки і бібліотечну справу» від 27.01.95 [Елекронний ресурс] / ВВР, 1995, N 7, ст. 46
4.Концепція Державної цільової програми підтримки та розвитку читання на період до 2015 року - від 30 вересня 2009 р. [Елекронний ресурс] / ВВР N 1228-р Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/1228-2009-%D1%80
5.Манжула Т.О. Дитяча бібліотека як соціальний інститут підтримки і розвитку інтересу до читання [Елекронний ресурс] / Т.О.Манжула - Режим доступу: http://www.chl.kiev.ua/default.aspx?id=3801
6.Калінічев А. Знаймо і пам’ятаймо свою історію! Про патріотичне виховання в сучасній школі // Директор школи, ліцею, гімназії. - 2005. - №2. - С. 35-36.
7.Петренко О., Дежнюк Г. Національно-патріотичне виховання учнівської молоді // Позакласний час. – 2005. – №3-4. – С. 28-29.
8. Петронговський Р. Про формування патріотизму в старшокласників // Шлях освіти. - 2002. - №2. - С.40-41.
9.Положення «Про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу» -
14 квітня 1999. № 139 [Елекронний ресурс] / ВВР / Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/196/

Немає коментарів:

Дописати коментар